Over Arnold en zijn Camry’s

Een haast onvoorwaardelijke voorliefde voor Toyota
Voor Arnold van Son uit Dordrecht begon het ooit met een Corolla Van, “een herriebak”. Vanaf dat moment groeide een bijna onvoorwaardelijke voorliefde voor Toyota in het algemeen, en de Camry in het bijzonder. Na tientallen jaren en zeker 15 Toyota’s lonkt er weer een nieuw avontuur: een nieuwe Camry. “Als ik miljonair was, dan had ik veertig Toyota’s.”

Sceptisch

Begin jaren ’90 zocht Arnold betrouwbaar vervoer voor zijn ongediertebestrijdingsbedrijf. Zijn verkoper liet hem een Toyota Corolla Van uit 1986 zien. “Daar heb je zo’n Japanse roestbak”, dacht ik sceptisch. “Maar toen deed hij de motorkap open. De auto had al een ton gelopen, maar die motor leek wel nieuw. Na de proefrit was ik verkocht. Met die Corolla heb ik in twee jaar heel veel kilometers gereden. Het was een herriebak, maar hij deed zijn werk absoluut feilloos.”

Van Corolla via Carina tot Camry

Daarna volgde een nieuwe Toyota Carina, die het meer dan 300.000 kilometer uithield. “Die onverwoestbaarheid, dat doet iets met je”, aldus Arnold. “Zo raak je aan een merk verknocht. Ook privé koos ik voor Toyota, dat werd mijn eerste Camry.”

Inmiddels weten we dat Arnold veel Camry’s in bezit zou krijgen; met uitzondering van de allernieuwste heeft Arnold alle generaties van Toyota’s grootste sedan gehad. In totaal schat Arnold dat hij inmiddels zeker vijftien Toyota’s heeft gehad.

Droom

Zijn huidige Camry is de auto waar Arnold altijd al van droomde. “Alles klopt: het model, de kleur, de motor, de versnellingsbak. Voor dit model heb ik een zwak, nog veel meer dan voor de andere Camry’s.” Arnold noemt zichzelf een Pietje Precies als het gaat om het controleren van de historie van zijn Toyota’s. “In het onderhoudsboekje van mijn huidige Camry vond ik de gegevens van de vorige eigenaar. Nadat we de historie hadden geverifieerd, vertrouwde de man me toe dat hij met spijt zijn Camry had weggedaan. Daarop heb ik hem beloofd er goed voor te zorgen.”

Zeldzaam exemplaar, toch ingeruild

Deze nieuwe Camry verving – jawel – een oudere generatie Camry. Een redelijk zeldzaam exemplaar: de 2.0 GLi Liftback uit 1986 was een origineel Nederlandse auto met slechts 50.000 kilometer op de teller. “Aan de deurgrepen zaten zelfs nog restjes plastic om het interieur te beschermen op transport van de fabriek in Japan naar Europa”, mijmert Arnold.

Souplesse en luxe

Maar ja, de fijnproever in hem wilde meer: geen viercilinder, maar een zespitter. “De viercilinder is soms wat rauw, de zespitter heeft veel meer souplesse en ademt pure luxe. Een gevoelskwestie, maar soms moet je je gevoel volgen. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan.” Volgens Arnold heeft Toyota geen betere auto gemaakt dan de Camry van de generatie 2004. “Onder de kap ligt de fluisterstille en beresterke drieliter V6, gekoppeld aan die ontspannen schakelende viertrapsautomaat. Het enige dat afbreuk doet aan deze auto is de radio. Die verstoort de stilte."

Zolang het kan

Een groter genot dan een lange rit met zijn Camry kan Arnold zich nauwelijks voorstellen. “Over de snelweg van Dordrecht naar Vlissingen, met 100 op de teller – beslist niet meer – daar geniet ik van. Dat luie, zwevende gevoel, de stilte en de luxe. Zolang het nog kan en mag, wil ik daarvan blijven genieten.” ’s Winters slaapt zijn Camry in de stalling; als dagelijks vervoer in de wintermaanden rijdt hij een Corolla Hybrid uit 2019, ook een sedan. “Als ik de Camry na de winter weer uit de stalling haal, start hij meteen. Dan voelt hij weer als nieuw.”

Nieuw avontuur?

Voor de inmiddels gepensioneerde ondernemer lonkt toch weer het avontuur: een nieuwe Camry. “Eén keer heb ik de nieuwe Camry mogen rijden en dat beviel heel goed. Bij de dealer in Bergen op Zoom zag ik een prachtig exemplaar: blauw metallic met beige leer. Onlangs heb ik mijn huis verkocht, dus de financiële mogelijkheden zijn er. Het gevaar loert aan alle kanten. Dus of ik binnenkort voor het eerst in mijn leven twee Camry’s tegelijk heb? Ik ben bang van wel …”

Gepubliceerd 7 november 2022

Lees meer