Over Arnold en zijn Camry’s
Sceptisch
Van Corolla via Carina tot Camry
Daarna volgde een nieuwe Toyota Carina, die het meer dan 300.000 kilometer uithield. “Die onverwoestbaarheid, dat doet iets met je”, aldus Arnold. “Zo raak je aan een merk verknocht. Ook privé koos ik voor Toyota, dat werd mijn eerste Camry.”
Inmiddels weten we dat Arnold veel Camry’s in bezit zou krijgen; met uitzondering van de allernieuwste heeft Arnold alle generaties van Toyota’s grootste sedan gehad. In totaal schat Arnold dat hij inmiddels zeker vijftien Toyota’s heeft gehad.
Droom
Zeldzaam exemplaar, toch ingeruild
Deze nieuwe Camry verving – jawel – een oudere generatie Camry. Een redelijk zeldzaam exemplaar: de 2.0 GLi Liftback uit 1986 was een origineel Nederlandse auto met slechts 50.000 kilometer op de teller. “Aan de deurgrepen zaten zelfs nog restjes plastic om het interieur te beschermen op transport van de fabriek in Japan naar Europa”, mijmert Arnold.
Souplesse en luxe
Maar ja, de fijnproever in hem wilde meer: geen viercilinder, maar een zespitter. “De viercilinder is soms wat rauw, de zespitter heeft veel meer souplesse en ademt pure luxe. Een gevoelskwestie, maar soms moet je je gevoel volgen. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan.” Volgens Arnold heeft Toyota geen betere auto gemaakt dan de Camry van de generatie 2004. “Onder de kap ligt de fluisterstille en beresterke drieliter V6, gekoppeld aan die ontspannen schakelende viertrapsautomaat. Het enige dat afbreuk doet aan deze auto is de radio. Die verstoort de stilte."
Zolang het kan
Nieuw avontuur?
Voor de inmiddels gepensioneerde ondernemer lonkt toch weer het avontuur: een nieuwe Camry. “Eén keer heb ik de nieuwe Camry mogen rijden en dat beviel heel goed. Bij de dealer in Bergen op Zoom zag ik een prachtig exemplaar: blauw metallic met beige leer. Onlangs heb ik mijn huis verkocht, dus de financiële mogelijkheden zijn er. Het gevaar loert aan alle kanten. Dus of ik binnenkort voor het eerst in mijn leven twee Camry’s tegelijk heb? Ik ben bang van wel …”