Nederland switcht naar hybride

Hybride is bijna drie keer zo populair als volledig elektrisch

Steeds meer mensen in Nederland kiezen om deels of volledig elektrisch te gaan rijden. Vanwege de betaalbaarheid en brandstofbesparing geven veel particulieren dan de voorkeur aan een hybride auto met een benzine- en een elektromotor. Vergeleken met volledig elektrisch rijden, zijn hybride auto’s bijna drie keer zo populair bij de Nederlanders.

Hybride de beste oplossing

Bij de keuze voor een nieuwe auto besparen Nederlanders graag geld bij de aanschaf en op brandstof. Voor veel particuliere kopers blijkt elektrisch rijden echter een stap te ver, vanwege de beperkte actieradius, de hoge aanschafkosten en het gebrek aan laadmogelijkheden. Daarom is een hybride auto de beste oplossing. Hybride rijden is betaalbaar en combineert het gemak van benzine tanken met ruim € 300,- aan brandstofbesparing én 20% minder CO2-uitstoot, omdat je tot 50% van de tijd elektrisch rijdt.*

Minder brandstofverbruik zorgt uiteraard voor minder uitstoot. Samen bespaarden 115.000 Nederlandse Toyota Hybrid-rijders ruim 1,14 miljoen ton CO2-uitstoot tussen 2009 en 2019, blijkt uit het Hybrid Switch-onderzoek van JATO. Die uitstootbesparing is vergelijkbaar met 9 miljoen keer op en neer vliegen van Amsterdam naar Londen.

Disclaimer

*De vergelijking is gebaseerd op basis van onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door JATO Dynamics BV (2020). Hierin worden de uitstoot- en verbruikscijfers van een Toyota Hybrid vergeleken met de gemiddeldes uit het des betreffende segment van voertuigen met een conventionele benzine- of dieselmotor. In de berekening bedraagt de gehanteerde brandstofprijs € 1,659 (brandstofprijzen.nl), peildatum: 27-07-2020. De kilometrage bedraagt gemiddeld 13.000 kilometer per jaar (CBS, 2019). Het daadwerkelijke te halen percentage is afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden.