Toepassingen brandstofcel

De brandstofcelmodules van Toyota voorzien onder uiteenlopende omstandigheden in emissievrije energie.
De door Toyota ontwikkelde oplossingen voor een brandstofcel zijn geschikt voor zwaardere belastingen en langere afstanden, in bijvoorbeeld bussen, vrachtwagens, schepen en treinen. Brandstofcelsystemen van Toyota zijn zelfs succesvol getest in stilstaande generatoren.
  • Acceptatie van de brandstofceltechnologie versnellen

    De flexibiliteit van het brandstofcelsysteem van Toyota geeft onze technologie de flexibiliteit voor de meest uiteenlopende toepassingen. Onze compacte brandstofcelmodules worden reeds gebruikt in meerdere grote voertuigen. Voorbeelden hiervan zijn de Toyota Sora bus in Japan, alsmede de Caetano bussen in Portugal. Daarnaast bewijzen we dat deze technologie geschikt is voor toepassing in vrachtwagens, en we voeren tests uit met de modules in treinen, schepen en heftrucks. Buiten de mobiliteitssector worden onze modules geïntegreerd in generatoren om fabrieken en grote evenementen van energie te voorzien, of om bij noodgevallen als energievoorziening te dienen. De focus hierbij ligt vooral op toepassingen waar een brandstofcel op basis van waterstof een duidelijk voordeel heeft. 

Emissievrije toepassingen voor de zeevaart

We hebben pionierswerk verricht met brandstofcellen voor toepassingen in de zeevaart. De Energy Observer was mede dankzij onze ondersteuning het eerste schip dat met een brandstofcel de wereld rond voer. Dit was voor ons het startsein om uit te breiden in een nieuwe branche, waar we de samenwerking aangaan met in zeevaart gespecialiseerde bedrijven. Samen met EODev hebben we specifiek voor de zeevaart een brandstofcelsysteem ontwikkeld. EODev hydrogen Range Extender (REXH2®) is vrij van emissies van CO2 en roetdeeltjes, en laat schepen vrijwel geruisloos varen. Ook is een brandstofcel geïnstalleerd in een jacht van Hynova Yachts, dat op dit moment op zee wordt getest.

Bussen met brandstofcel

Sinds 2019 heeft TME de brandstofceltechnologie toegepast in de H2.City Gold, een op waterstof rijdende stadsbus die in Portugal wordt gemaakt door CaetanoBus. In december 2020 introduceerden we na een strategische alliantie met CaetanoBus een co-branding van zowel de H2.City Gold als de e.City Gold, een batterij-elektrische stadsbus. De waterstofbus heeft een actieradius van 400 kilometer en kan in minder dan negen minuten worden volgetankt. Dit voertuig is een geslaagd voorbeeld van de aan elkaar complementaire technologieën van beide bedrijven, en laat zien wat de technische mogelijkheden zijn. De bus draagt zowel de badge van Caetano als van Toyota.

  • CO2-neutraal treinverkeer

    Binnen het EU-project FCH2RAIL, een Horizon 2020-consortium waar TME deel van uitmaakt, ontwikkelen en testen de partners een nieuw emissievrij treinprototype. De kern van het project is een hybride, bimodaal aandrijfsysteem. Het combineert de elektrische voeding van de bovenleiding met een hybride brandstofcelaggregaat (bestaande uit batterijen en waterstofbrandstofcelmodules van Toyota) dat onafhankelijk van de bovenleiding werkt. Er werd besloten om de vlakke configuratie van onze brandstofcelmodules te gebruiken, zodat deze efficiënt in het dak van de demonstratietrein kunnen worden geïntegreerd.

Generatoren zonder emissies 

Samen met EODev, waarvan we in 2021 aandeelhouder warden, ontwikkelden we de GEH2®, een door waterstof aangedreven generator. Tijdens een evenement in Parijs voorzag deze generator het Energy Observer village aan de voet van de Eiffeltoren, en leverde deze ‘s avonds ook de elektriciteit voor de verlichting van de Eiffeltoren. Dit project toonde de mogelijkheden van schone off-grid toepassingen voor onze brandstofceltechnologie. Naast de symbolische betekenis bewijst dit initiatief dat waterstofgedreven, emissievrije oplossingen op dit moment al volledig operationeel kunnen zijn.