Het verhaal van de Supra

Supra. Een woord uit het Latijn, wat zoveel betekent als 'boven' of 'overstijgen'. Toepasselijk voor een auto met zoveel fans, als naam voor Toyota's beroemdste sportauto.

Het leven van een legende

Meer dan zestien jaar nadat de productie ten einde kwam heeft de Supra nog altijd een iconische status onder liefhebbers van sportauto's. De Supra speelde een hoofdrol in de eerste Fast and the Furious film en was de onbetwiste nummer één voor gamers in Gran Turismo® én voor een hele generatie van tuners en drifters. Daarmee is de Toyota GR Supra uitgegroeid tot een ware legende die zijn reputatie onder echte liefhebbers over de hele wereld definitief heeft gevestigd. 

Invloed van een icoon

De bloedlijn van de Supra gaat helemaal terug tot de Toyota 2000GT, een legende uit de jaren ‘60. Met zijn lange, golvende motorkap, naar achteren geplaatste inzittendengedeelte, zescilinder motor en achterwielaandrijving is de invloed van de 2000GT sindsdien tastbaar in elke generatie van de Supra.

Evolutie van de A

In de 24 jaar dat Toyota de Supra produceerde, evolueerde deze langzaam maar zeker van een sportieve en luxueuze Gran Turismo tot de pure, compromisloze sportauto die we kennen uit de jaren '90. Kenners en fans onderscheiden de vier generaties van de Supra aan de hand van de interne chassiscode: A40, A60, A70 en A80.

De ziel van de Supra

Er loopt een duidelijke rode draad door elke generatie van de Supra: twee allesbepalende ingrediënten die kenmerkend zijn voor deze beroemd geworden sportauto en die al zichtbaar waren in de 2000GT. Een soepele, voorin geplaatste zescilinder lijnmotor en achterwielaandrijving, een configuratie die garant staat voor de meest pure rijbeleving die je je kunt wensen.

Kiichiro Toyoda (oprichter van Toyota), 1952

“Net als sporters die zich bij de Olympische Spelen met anderen meten, is de racesport voor autofabrikanten een mogelijkheid om prestaties van een auto op de limiet te testen en te vergelijken met die van concurrenten. Dit stelt een autofabrikant in staat om nieuwe wegen te vinden voor het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe technologie.”

Race-DNA

Dankzij de introductie van de GR Supra Racing Concept van TOYOTA GAZOO Racing is de link tussen de autosport en de Toyota GR Supra A90 sterker en duidelijker dan ooit. Maar voor Toyota is het belang van de autosport al decennialang voelbaar bij de ontwikkeling van de productieauto's.
Ontdek meer

Man met een missie

Achter elke geweldige auto staat een geweldige man. De nieuwe Toyota Supra komt voort uit de visie en het talent van Tetsuya Tada, een van de meest ervaren medewerkers van Toyota en Chief Engineer voor het A90 project.

In plaats van stripboeken ontwikkelde Tetsuya als zoon van een rallycoureur een obsessie voor autobladen. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat Tada-san nog altijd benzine in zijn bloed heeft. Na een tijdje als navigator naast zijn vader te hebben gezeten, ging hij zich zelf richten op het rallyrijden. Met veel plezier denkt hij terug aan zijn Corolla AE86, waaraan hij net zo lang sleutelde tot de auto precies reed zoals hij wilde.

Nadat hij in 1987 in dienst kwam bij Toyota, richtte Tada-san zich op de ontwikkeling van vooruitstrevende ABS-technologie voor het rallyteam van Toyota. Rond het eind van de jaren '90 werkte hij samen met zijn toenmalig leidinggevende Isao Tsuzuki, Chief Engineer voor een aantal van de beste sportauto's van Toyota, waaronder de Celica, MR2 en de A80 Supra. Dit gaf hem de kennis en ervaring die hij nodig had voor andere modellen, zoals de op gezinnen gerichte Toyota Raum.

De terugkeer van de Supra

Jaren later diende zich eindelijk de kans aan waar hij lang van had gedroomd: de ontwikkeling van een auto voor puur rijplezier, een auto die liefhebbers van échte sportautos weer voor Toyota zou doen kiezen. Die auto was de GT86. Deze nieuwe sportauto van Toyota gaf rijders van elk niveau weer het vertrouwen om plezier te hebben achter het stuur. De auto werd vanwege zijn pure rijeigenschappen enthousiast ontvangen door de media.

 

Vlak nadat de GT86 in 2012 op de weg verscheen, ontving Tada-san zijn ultieme opdracht. Om die tot een goed einde te brengen, zou hij al zijn ervaring, energie en vastberadenheid nodig hebben. Dit was zijn kans om zonder enig compromis een sportauto te maken, een auto die garant zou staan voor ultiem rijplezier. Met een naam die we te lang niet hadden gehoord.