Waarom waterstof-elektrisch?

In drie tot vijf minuten voltanken

Een auto met waterstof-elektrische aandrijflijn kun je gemakkelijk voltanken met waterstof. De auto is voorzien van een elektromotor, die door een kleine batterij wordt voorzien van stroom. Deze stroom wordt opgewekt in een brandstofcel, door waterstof te laten reageren met zuurstof uit de lucht. Het tanken van waterstof aan een daarvoor bestemde pomp neemt minder dan vijf minuten in beslag, zodat je je weg snel en soepel weer kunt vervolgen.

Indrukwekkende actieradius

Naast een brandstofcel zitten waterstof-elektrische auto's van Toyota boordevol innovaties die volledig in dienst staan van jouw rijbeleving. In de Toyota Mirai kun je met een volle tank waterstof honderden kilometers afleggen, de actieradius bedraagt tot wel 650 kilometer tussen twee tankbeurten.

Hoe werkt het?

Het is revolutionaire technologie die rijden op waterstof mogelijk maakt. Waterstof is het afgelopen decennium uitgegroeid tot een betrouwbaar alternatief voor elektrisch rijden met een grote batterij en stroom uit een laadpaal, die de komende generaties kan helpen onze belasting van het milieu te verlagen. Onderstaande animaties laten zien hoe de technologie van de waterstof-elektrische aandrijflijn werkt.
  • Tanken

    Tanken met een waterstof-elektrische auto is even eenvoudig als het voltanken van een auto met een conventionele benzine- of dieselmotor. Je vult de tank simpelweg met waterstof bij een daarvoor ingericht tankstation. In 3-5 minuten is hij weer vol.

  • Waterstof

    Het in de tank opgeslagen waterstof wordt in de brandstofcel gemend met gefilterde lucht uit de luchtinlaat. Hierdoor ontstaat een chemische reactie waarbij elektrische energie vrijkomt, waarmee de batterij wordt opgeladen, die vervolgens de auto aandrijft.

  • Regeneratief afremmen

    Wanneer je remt of uitrolt en de auto snelheid begint te minderen, wordt energie die anders verloren zou zijn gegaan, omgezet in elektrische energie om de batterij mee op te laden. Hierdoor is er uiteindelijk minder waterstof nodig.

FAQS

Batterij-elektrische auto's worden aangedreven door een batterij en één of meer elektromotoren, waarbij de batterij moet worden opgeladen met een laadpaal. Een waterstof-elektrische auto haalt zijn elektrische energie uit waterstof, door een chemische reactie in de brandstofcel (fuel cell stack) die aan boord is. Waterstof kun je tanken bij een daarvoor ingericht tankstation wanneer het nodig is. Waterstof-elektrische auto's combineren indrukwekkende prestaties en een aangenaam lange actieradius, waarbij tanken doorgaans veel sneller gaat dan het opladen van een batterij. 

Op een volle tank kan de Toyota Mirai een afstand tot wel 650 kilometer afleggen**, waarbij de auto per 100 kilometer slechts 0,79 kg waterstof verbruikt. Dit is een veelbelovend voorproefje van Toyota's visie op schone mobiliteit in een toekomstige samenleving die is ingericht op het gebruik van waterstof.

 

** WLTP cyclus. Actieradius is afhankelijk van factoren als gekozen uitvoering, aandrijflijnen en rijomstandigheden.

Een waterstof-elektrische auto wordt niet opgeladen zoals een batterij-elektrische auto. In plaats daarvan kun je de tank vullen op dezelfde manier als de tank van een auto met een conventionele benzine- of dieselmotor. Het voltanken duurt ook ongeveer even lang - zo'n drie tot vijf minuten per tankbeurt.

Met vergelijkbare kosten voor brandstof en verzekering komen de gebruikerskosten voor een waterstof-elektrische auto overeen met die van auto's met een conventionele benzine- of dieselmotor.

 

Daarnaast is er een voordeel voor zakelijke rijders die hun waterstof elektrische auto ook privé gebruiken. Zij betalen het lage bijtellingstarief van 16% over de volledige fiscale waarde in plaats van de reguliere 22%. Zakelijke kopers kunnen rekenen op Milieu investeringsaftrek (MIA) en variabel afschrijven (VAMIL).  Er wordt geen motorrijtuigenbelasting berekend. Al met al kan waterstof-elektrisch rijden in veel situaties dus zelfs goedkoper zijn dan met een conventionele brandstofmotor. 

Elke brandstofcel is gemaakt om even lang mee te gaan als de auto zelf. Daarbij heb je de zekerheid van een garantie tot 10 jaar of 200.000 kilometer**. Ook heeft Toyota een inleverprogramma om er zeker van te zijn dat de brandstofcel aan het eind van zijn levensduur wordt hergebruikt, of op veilige en verantwoorde wijze wordt verwerkt. 

**Toyota biedt tot 10 jaar of 200.000 kilometer garantie voor zowel nieuwe als bestaande klanten, voor nieuwe maar ook gebruikte auto’s. Door het onderhoud uit te laten voeren door een Toyota dealer of Erkend reparateur in Nederland kunnen we de betrouwbaarheid blijven garanderen. Vraag jouw dealer naar de voorwaarden of lees de Algemene Voorwaarden (pdf) online.

Waterstof is veiliger in het gebruik dan benzine of diesel. Toyota voert al vele jaren intensieve tests uit met waterstof-elektrische auto's, vaak onder extreme condities. Zo kunnen we garanderen dat een waterstof-elektrische auto even veilig en betrouwbaar is als al onze andere modellen. Ook de uit meerdere lagen bestaande waterstoftanks van Toyota zijn extreem goed beveiligd. Daardoor kun je met volledige gemoedsrust achter het stuur zitten.

Hetzelfde geldt voor de waterstof tankstations. Deze zijn uitvoerig getest en bij elke tanksessie is er datacommunicatie tussen tankstation en voertuig. Bij afwijkingen zal het tanken automatisch stoppen.

Op steeds meer plaatsen in Nederland kun je waterstof tanken. Daarnaast zijn er diverse nieuwe locaties in voorbereiding of aanbouw. Ook buiten Nederland groeit het netwerk van waterstofstations. Bekijk hier (Opens in new window) het meest actuele overzicht van tankstations in Europa.

Waterstof wordt per kilo afgerekend. De gemiddelde prijs is op het moment van schrijven zo’n € 16,50 excl. BTW en € 19,95 incl. BTW en kan verschillen per aanbieder. Met 1 kg waterstof kun je 100-125 km afleggen. 

Voor een waterstof-elektrische auto hoeft in 2024 geen motorrijtuigenbelasting betaald te worden.

Haal meer uit je geëlektrificeerde1 Toyota

Toyota Connected Services maakt rijden met een waterstof-elektrische auto eenvoudiger dan ooit.  

  • MyToyota Connected Services

    Met de MyToyota app op je smartphone haal je alles uit je waterstof-elektrische Toyota, van het checken van de status van je auto tot het vooraf instellen van de temperatuur in het interieur.
     


  • Toyota Tankservice

    Het netwerk van waterstoftankstations is nog volop in uitbreiding, daarom komt Toyota met een handige service: de Toyota Tankservice. Een abonnement waarmee je Mirai voor je wordt volgetankt, terwijl jij thuis óf op locatie bent.

* Er treden wel emissies op bij andere aspecten van de levenscyclus van de auto (inclusief het maken), van het produceren van waterstof tot het dagelijks gebruik, met slijtage van banden en remmen.

** WLTP cyclus. Actieradius is afhankelijk van factoren als gekozen uitvoering en rijomstandigheden.

1. Een geëlektrificeerde auto is een auto die volledig of tot op zekere hoogte wordt aangedreven door één of meer elektromotoren. Sommige geëlektrificeerde auto’s, waaronder hybrides en plug-in hybrides, hebben ook een benzinemotor en schakelen tijdens het rijden soepel tussen beide krachtbronnen. Andere, zoals de Toyota bZ4X, zijn batterij-elektrisch.