Waarom hybride?

Tanken zoals je gewend bent

Een hybride auto voltanken is heel gemakkelijk. Je kunt de tank van je hybride Toyota gewoon vullen bij een benzinestation, net als een conventionele auto. Je hebt alleen een lager verbruik door de voordelen van de elektromotor.

Vlot en efficiënt

Een hybride van Toyota combineert een benzinemotor met één of meerdere elektromotoren, met als resultaat optimale efficiëntie en een soepel, vlot weggedrag. Deze hybrides rijden grotendeels net als een conventionele auto, maar je kunt 42% van al je gereden kilometers en 56% van je rijtijd in de volledig elektrische EV-modus rijden1.

Opladen tijdens het rijden2

Met overtollig vermogen van de benzinemotor laadt een hybride Toyota zijn batterij op. Ook tijdens het remmen en uitrollen wordt energie teruggewonnen en hergebruikt. Door de aanwezigheid van de verbrandingsmotor hoef je je geen zorgen te maken over je actieradius of het opladen van de batterij.

Hoe werkt een hybride?

Hybrides van Toyota combineren een verbrandingsmotor en één of meerdere elektromotoren in één geavanceerde aandrijflijn. Een kleine batterij in combinatie met één of meerdere elektromotoren ondersteunen de prestaties van de verbrandingsmotor, waarbij de elektromotor tevens als dynamo werkt om overtollig vermogen om te zetten in elektrische energie, wat helpt om het brandstofverbruik te verlagen. Het resultaat is een soepele, efficiënte en plezierige rijervaring. Bekijk de onderstaande animatie voor een aanvullende uitleg over hoe een hybride auto werkt.
  • Tanken

    Vul de tank bij het benzinestation met benzine, zoals je gewend bent.

  • Elektrisch rijden

    De batterij drijft één of meerdere elektromotoren aan, die op hun beurt de wielen aandrijven en de auto in beweging brengen.

  • Conventioneel rijden

    De verbrandingsmotor levert vermogen voor langere afstanden, en laadt tijdens het rijden tevens de batterij op.

  • Regeneratief afremmen

    Wanneer je remt en de auto snelheid begint te minderen, wordt energie die anders verloren zou zijn gegaan, omgezet in elektrische energie om de batterij mee op te laden.

FAQS

Een hybride auto beschikt over een verbrandingsmotor en een elektrische aandrijflijn. Beide krachtbronnen kunnen gecombineerd of onafhankelijk van elkaar worden gebruikt, afhankelijk van de situatie.

Een hybride rijdt onder bepaalde rijomstandigheden op elektrische energie, zoals tijdens het optrekken en rijden met lage snelheden. Zodra de batterij leeg raakt, wordt deze tijdens het rijden opgeladen met overtollig vermogen van de verbrandingsmotor.

De hybrides van Toyota zijn uitgerust met technologie om de batterij tijdens het rijden automatisch op te laden*. Omdat extern opladen niet nodig is, hoef je je geen zorgen te maken over je actieradius en hoeft je auto ook niet aan de stekker.

 

*Door bij het uitrollen en afremmen energie terug te winnen, wordt de kleine batterij weer opgeladen tijdens het rijden. De elektromotor fungeert op deze momenten als een dynamo. Ook zal aanvullend de benzinemotor bijspringen wanneer nodig om de batterij bij te laden.  

De vooruitstrevende batterij-technologie die wordt toegepast in hybrides van Toyota, is ontwikkeld om even lang mee te gaan als de auto zelf. Bovendien zijn bepaalde onderdelen zoals de koppeling, dynamo en startmotor overbodig, wat het risico op onvoorziene kosten in de toekomst vermindert. Tevens vallen alle componenten van de hybride aandrijflijn, waaronder ook de batterij, binnen de fabrieksgarantie tot tien jaar/200.000 km* van Toyota. Voor de hybride batterij is er een verlengde garantie mogelijk tot zelfs 15 jaar, indien je jouw Toyota laat onderhouden volgens het onderhoudsvoorschrift.

* Wat het eerst aan de orde is. 

Hybride auto's zijn er in drie types: Mild Hybride, Hybride en Plug-in Hybride. Een mild hybride maakt gebruik van één of meerdere elektromotoren om tijdens het rijden en bij lage snelheden de benzinemotor te ondersteunen. Rijden op de elektromotor alleen is met dit type niet mogelijk. Een volledige hybride heeft een elektrische aandrijflijn met meer vermogen, die elektrisch rijden over korte afstanden mogelijk maakt. Een plug-in hybride werkt op dezelfde manier, maar deze beschikt over een grotere batterij met meer capaciteit, en daarmee over een langere, volledig elektrische actieradius in de EV-modus. Deze kun je zelf ook opladen via een laadpunt.

Hybride aandrijflijnen bieden we al vanaf de compacte Yaris tot de zeer ruime Highlander. We bieden ook een ruim assortiment hybride occasions. Wil je liever geen auto kopen, of je maandlasten laag houden? Bekijk dan eens onze private lease mogelijkheden en onze financieringsmogelijkheden.

Dit is voor iedereen anders. Om erachter te komen wat voor jou de goedkoopste manier van rijden is, zet je de aanschrijfprijs, je gemiddelde aantal kilometers per jaar, de verwachtte onderhoudskosten, de brandstof- en laadkosten, de wegenbelasting en de verzekering op een rij.

De hybride auto's van Toyota worden standaard geleverd met een automatische transmissie.

Met een hybride auto hoef je je geen zorgen te maken over de actieradius. Bij lage snelheden rijd je elektrisch, bij hogere snelheden en lange afstanden schakelt de auto naadloos over op de benzinemotor. De totale actieradius is hierbij gemiddeld groter dan bij een vergelijkbare benzineauto.

Een hybride auto rijdt in koude omstandigheden vrijwel hetzelfde als een benzineauto.

Een autoverzekering voor een hybride auto is in basis niet duurder dan een benzineauto. Hybrides zijn vaak iets zwaarder, daardoor kan de auto in een hogere gewichtsklasse vallen. Is de gekozen auto duurder, dan kan deze eveneens in een hogere prijsklasse ingedeeld worden. Benieuwd wat een autoverzekering via Toyota kost? Bereken eenvoudig je premie via onze rekentool.

Haal meer uit je geëlektrificeerde3 Toyota

Toyota Connected Services maakt rijden met een geëlektrificeerde3 auto eenvoudiger dan ooit.  

  • MyToyota Connected Services

    Met de MyToyota app op je smartphone haal je alles uit je hybride Toyota, van het checken van de status van je auto tot het vooraf instellen van de temperatuur in het interieur.

1. Gebaseerd op het gemiddelde percentage van in EV-modus afgelegde ritten van ongeveer 117.196 Yaris Hybrid rijders in Engeland, geregistreerd tussen 1 januari 2023 en 30 juni 2023. In totaal legden deze rijders gezamenlijk ongeveer 155 miljoen kilometer af. De resultaten kunnen worden beïnvloed door weers- en rijomstandigheden. Het daadwerkelijk behaalde percentage kan worden beïnvloed door factoren als locatie, rijstijl, rij- en weersomstandigheden en het specifieke hybride model. De in EV-modus gereden tijdsduur en afgelegde kilometers zijn gebaseerd op een brandstofverbruik < 0.001 L, waarbij die waarde wordt gedeeld door respectievelijk de totale rijtijd of afgelegde rijtijd. Toyota geeft geen garantie over de nauwkeurigheid van de gegevens en is niet aansprakelijk voor enige toepassing van deze gegevens, alleen de lezer is verantwoordelijk voor op basis van deze informatie gemaakte beslissingen. Toyota is op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele consequenties, direct of indirect, die hieruit voortvloeien.
 

2. Een hybride Toyota combineert het vermogen van een efficiënte benzinemotor met dat van één of meerdere elektromotoren. Zo laadt een hybride van Toyota de batterij zelf op tijdens het rijden, remmen en uitrollen. Je kunt korte afstanden volledig elektrisch rijden zonder de batterij te hoeven bijladen, en zonder zorgen over je actieradius omdat de benzinemotor de aandrijving overneemt zodra de batterij leeg is. 
 

3. Een geëlektrificeerde auto is een auto die volledig of tot op zekere hoogte wordt aangedreven door één of meer elektromotoren. Sommige geëlektrificeerde auto’s, waaronder hybrides en plug-in hybrides, hebben ook een benzinemotor en schakelen tijdens het rijden soepel tussen beide krachtbronnen. Andere, zoals de Toyota bZ4X, zijn batterij-elektrisch.